Friday 5 August 2011

Allah lah yang Menjaga Anak Kita

Sumber :
http://anakkusoleh.com/?p=119

Suatu hari sewaktu saya sedang sibuk menguruskan rumahtangga, saya terpaksa meninggalkan bayi saya yang berusia 3 bulan di bilik tidur buat sementara. Tidaklah jauh pemergian saya dari tempatnya, cuma ke dapur sahaja :P 

Dalam keadaan tergesa-gesa, anak saya yang sulung sibuk mengejar saya;
Nabilah: “Mama, kenapa tinggalkan baby sorang-sorang?”
Mama: “Mama nak ke dapur sekejap sahaja”
Nabilah: “Baby tak boleh tinggal sorang-sorang..(Nabilah berhenti mengejar saya, dan berhenti sambil menadah tangan) Ya Allah, tolong jagakan baby…Aamin”

Nabilah pun datang ke arah saya dengan wajah yang berseri-seri.
Nabilah: “Ok mama! Allah dah jaga baby.. Kita dah boleh buat kerja di dapur”
Peristiwa itu telah memberikan pengajaran buat saya. Sesungguhnya Allah lah yang menjaga anak kita. Samada sewaktu kehadiran kita di sisinya atau pun tidak.

Allah swt memelihara manusia sejak berada dalam rahim ibu lagi. Allah swt berikan makanan, Allah swt berikan udara, Allah swt menjaga pembentukan anggota badan dan organ dalamannya. Semuanya dipelihara oleh Allah swt dengan begitu sempurna.

Andainya kita disuruh menjaga anak yang berada dalam kandungan kita, mungkin jari tangannya tidak cukup 10 ataupun terlebih daripada itu. Mungkin juga ada sel yang terlupa untuk dibentuk memandangkan berjuta-juta sel terdapat dalam tubuh manusia.

Allah Maha Memelihara.
Sifat Allah sama sekali tidak sama dengan manusia. Setiap kali Allah swt menciptakan sesuatu, maka Dia akan pelihara ciptaan itu sehingga ke akhirnya. Begitulah juga dengan anak kita, walau apa yang dilihat, kita yang menjaganya, tapi yakinlah, hakikatnya bukan kita yang menjaganya, tetapi Allah lah yang memeliharanya.
Rasulullah saw pernah bersabda:
Peliharalah Allah, nescaya Dia akan memeliharamu
Sama-samalah kita memelihara hak-hak Allah dengan menunaikan apa yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang dilarangNya, maka insyaAllah, kita dan anak kita sentiasa sentiasa berada dalam pemeliharaannya.
Sesungguhnya, tiada penjagaan yang lebih baik daripada pemeliharaan Allah. “Fallahu khairun haafizo“ (Allah lah sebaik-sebaik penjaga).
Waallhua’lam
Ummu Solihin

No comments:

Post a Comment